söndag 21 oktober 2012

Villor, möbler och stilleben


Helgen har i stort ägnats åt att läsa på lite om hur våra villor i Sverige är byggda från sent 1800-tal fram tills i dag. Har också läst lite stilhistoria inom möbler. Hur våra möbler såg ut tidigare i vår historia. Detta är en liten del av innehållet i min homestagingkurs.

Vi har även fått i uppgift att skapa några stilleben. Det är något som oftast finns flera gånger om i allas  hem men som vi kanske inte vet att det är just ett stilleben som skapats där på bordet, diskbänken, fönstret eller på altanen. 
Jag har i dag försökt skapa ett stilleben just på altanen. Det tar faktiskt sin lilla stund, särskilt när man vet att det är för en uppgift man gör det. Lätt att man kanske tänker lite för mycket på hur det ska bli. Man kan som sagt hålla på en stund med att ställa fram, plocka undan och flytta runt i evigheter. Här sprang jag också och lånade lite föremål fån en snäll granne. Tack!! 

Ett stilleben bör innehålla minst tre föremål och antalet föremål ska vara ojämn. Bara för att det sägs att det ska var så, så kan jag lova att jag flera gånger stod med antingen fyra eller sex föremål. Då var det bara att ställa dit något föremål för jag tyckte att tre föremål blev för lite. Särskilt i det som skulle vara på altanen.


Ett par exemplen från altanen. Här kom även en stol in i bilden


 Färgerna går i vitt och grått, för att inte få det så färglöst
 fick det komma in lite grönt i form av en myrtenväxt

På diskbänken

Nu blir det soffhäng, lite Solisidan och sedan slänga sig i bingen i tid. Måste vara utvilad i morgon då det väntar en ny utmaning, spännande!! 

Kram

1 kommentar:

  1. Så fina bilder du bjuder på! Spännande kurs du verkar läsa!

    Kramen!

    SvaraRadera